Weer heel wat te beleven op Campus Glorieux Secundair

  • Posted on: 18 October 2019
  • By: lukas

September Sportmaand

September staat helemaal in het teken van de sport. Ook op Glorieux Secundair. Woensdag deden heel wat van onze leerlingen en leerkrachten mee aan de dag van de sportclub en volgende week staat onze loopcross op het programma! Nu fingers crossed dat we Baba Yega binnenhalen

 

Schoolcross

Vrijdag 27 september, de dag waarop onze leerlingen hun sportiefste beentje voorzetten tijdens de schoolcross op ons mooie schooldomein. Een hoogdag voor de sportieve gangmakers onder ons!

Glorieux Secundair is ervan overtuigd dat de schoolcross een meerwaarde biedt aan onze uitdagende leefomgeving. Leerlingen schitteren, het groepsgevoel neemt toe en de leerkrachten leren hun leerlingen op een andere manier kennen. De een is eerder een competitiebeest, een ander verkoopt graag show en nog een ander blijkt een enorme doorbijter te zijn. Wanneer het even moeilijker gaat, kan je altijd rekenen op heel wat supporterende leerlingen en leerkrachten langs het parcours. Sommige leerkrachten lopen mee met de leerlingen om hen een hart onder de riem te steken.

Een speciale vermelding gaat dit jaar naar meneer Bauwens. Hij liep zowaar elke wedstrijd mee van 1e tot 6e jaar bij jongens en meisjes. Als dat geen toewijding is!

Hoe dan ook, voor ons zijn al onze deelnemers winnaars

Muziekbos - 1e jaar

Niets is leuker dan de leerstof aan den lijve ondervinden. Daarom trekken onze eerstes jaarlijks naar het Muziekbos in het kader van de vakken natuurwetenschappen en aardrijkskunde. De frisse lucht zet de hersenen extra aan het werk en zorgt bovendien voor het nodige enthousiasme. De leerlingen en leerkrachten genieten!

Klassfeerdag

Seneca, een Romeins filosoof, schreef ooit: ‘Wij leren niet voor school, maar voor het leven’. Glorieux Secundair wil haar leerlingen voorbereiden op de toekomst, op de uitdagingen van het leven.

Op de Klassfeerdag gingen onze eerstes, derdes en vijfdes aan de slag om de samenhorigheid binnen de klasgroep te versterken en om diverse onderwerpen in een veilige omgeving bespreekbaar te maken.

Heel wat leerlingen uit het vijfde jaar zetten zich in als meters en peters voor onze jongsten. Na een verkwikkend ontbijt, toonden ze spelenderwijs dat je als groep soms meer kan bereiken dan alleen, zonder daarbij je eigenheid te verliezen. De begeleidende leerkrachten stimuleerden een open dialoog en verbindende communicatie.

De derdejaars bundelden de krachten met hun klassenleraars en klasgenoten om te kunnen ontsnappen uit de ‘Escape the Classroom’. Ondersteund door een leerkracht, gingen ze in gesprek over relaties en seksualiteit.

Andere leerlingen gaven dan weer het beste van zichzelf in de toneelvoorstelling ‘Remember me’, een aangrijpend stuk om achteraf rond pesten en verdraagzaamheid te werken in de les.

Een opsteker voor iedereen die dit schooljaar onze ‘met jou’ wil helpen waarmaken.

 

Europees Burgerforum

Op maandag 7 oktober 2019 gingen twee van onze leerlingen, Owen Van Dorpe en Jolien Deplaedt, naar het EU burgerforum in Brussel. Deze twee dappere leerlingen uit 6 handel vertegenwoordigden onze school in een Europees debat rond vier thema’s:

· Een Europa dichter bij de burger

· De toekomst van Europa, haar regio’s en haar steden

· Een groener Europa

· Een “smarter Europe”

Zij ondervonden onmiddellijk hoe belangrijk talenkennis is, aangezien de gesprekken zowel in het Nederlands, Frans en Engels werden gevoerd. Zij konden de principes van het debatteren, aangeleerd in de les Nederlands, in de praktijk omzetten. Het was voor onze handelsleerlingen een verrijkende kennismaking met andere jongeren die het Europese gedachtengoed genegen zijn. Owen en Jolien wensten bij thuiskomst dat het thema 'Europa' meer aan bod komt in de lessen op school. In de lessen bedrijfseconomie werd het belang van intracommunautaire of Europese handel op vele manieren al aangetoond en we maakten kennis met prof. Hendrik Vos, een EU - specialist, in de Open Universiteit. Ook in de lessen geschiedenis is Europa nooit ver weg, maar het mag gerust meer worden ...

KUNSTopPAD

Het project KUNSTopPAD, een project van Kunst in Zicht en Stad Ronse, vormde een uitdaging voor en door de leerlingen. Ze wisten vooraf niet wat hun allemaal te wachten stond.

Binnen het project werden de leerlingen door het pad van de kunstenaar Kristof van Gestel geleid. De leerlingen kregen op die manier de unieke kans om op een interactieve manier kennis te maken met abstracte kunst, bijgestaan door enthousiaste kunstdocenten.

KUNSTopPAD werd hierdoor een positieve ervaring zowel voor de leerlingen als de leerkrachten.